За последните 4 години от българския пазар са изтеглени 1512 лекарства

За последните 4 години от българския пазар са изтеглени 1512 лекарства Pixabay (архив)
0

1512 лекарства са били изтеглени от българския пазар за последните 4 години.

Това стана ясно на работна среща в Пампорово на Федерация „Български пациентски форум“ и Българската асоциация за развитие на паралелната търговия с лекарства. В 62% от случаите причините за недостиг на лекарства касаят временно или трайно преустановен внос на лекарства и т.нар. дерегистрирани лекарства, чиито досиета са изтрити от България по желание на техните първовносители. „И които лекарите продължават да изписват и пациентите продължават да търсят, без те да са налични на нашата територия“, обясни пред БНР Боряна Маринкова, председател на асоциацията за развитие на паралелната търговия с лекарства.

Паралелният износ като проблем на недостига на лекарства в Европа не е водеща причина, а напротив – той може да помогне за справяне с недостига, смята Маринкова. Като посочи, че предстои въвеждането на системата за следене на лекарствените наличности, тя изрази надежда чрез законов механизъм да се въведат проактивни мерки, не просто забрана за износ на лекарства в ситуации на недостиг. „Не просто ще има лекарство, което ще влезе в забрана за износ, а там ще се инициира процедура за много бърз паралелен внос на това лекарство, откъдето е необходимо“, каза още тя.

Боряна Маринкова изрази мнение, че е добре с поправки в Закона за лекарствата да се даде възможност да се осъществява паралелен внос на дерегистрирани лекарства, които не са изтеглени от България заради проблеми с лекарствената безопасност. През 2017 година са били дерегистрирани 327 лекарства, без нито едно от тях да има проблем с лекарствената безопасност, даде пример тя.

За около три седмици, през паралелен внос, с изпълнение на всички регулаторни изисквания, липсващи лекарства могат да стигнат до българския потребител, казват още от Българската асоциация за развитие на паралелната търговия с лекарства. „Тоест, при първия сигнал, че има проблем, до две-три седмици може да се реагира, което е приемливо време, в което пациентите да не усетят остър недостиг“, коментира Боряна Маринкова. На европейско ниво имаме достъп до 500-милионен пазар в партньорство с над 100 дистрибутори, допълни тя. 

На онлайн платформата, създадена съвместно с Федерация „Български пациентски форум“, която функционира от 9 юни миналата година, за шест месеца са били получени 400 сигнала. Според Маринкова, това е много интензивен период на сигнализиране на фона на досега действащите форми за обратна връзка от страна на пациентите. Получените сигнали са за 274 лекарствени продукта. Над 85 на сто от сигналите са получени от крайния потребител – пациенти или техни близки и роднини. Има и сигнали от медии и от Здравната каса.

 

 

0

Спорт

Коментари

Напиши коментар

Водещи новини

Още новини

Вашите лични данни

Ние събираме и обработваме Вашите лични данни.

За осигуряване на правата ви по GDPR, молим за Вашето съгласие.

Ще използваме данните за осигуряване на по-доброто Ви преживяване на нашите сайтове.

Ако натиснете бутона Приемам всички, ще дадете съгласието си на нас и на всички трети страни, описани детайлно в Политиката за поверителност и Политиката за бисквитките.

Защо е необходимо моето съгласие?

НАСТРОЙКИ ЗА ПОВЕРИТЕЛНОСТ

  • Нормално функциониране на сайтовете
    Не е зададено

    Тези данни са стриктно необходими за нормалната работа на сайтовете и мобилните ни апликации. Чрез тях можем да удостоверим самоличността Ви като логнат потребители, да Ви покажем по-добре съдържанието, да заредим сайта по-бързо, да защитаваме сайтовете и Вас от посегателства.

    Такива данни например са данните от сесията Ви – информация дали сте логнат, кеширано съдържание и други.

    Тук попадат и данните, свързани с идентифицирането Ви във връзка с регистрация за използване на наша услуга.

  • За изпълнение на нашите услуги
    Не е зададено

    Някои от услугите ни, като електронната търговия, изискват да споделите с нас лични данни. Използваме ги за да можем да изпълним договора си с Вас, за продажба и доставка на предлаганите от нас стоки.

    Други предлагани от нас услуги са възможностите да добавяте новина, коментари, снимки или видеа. Използваме личните Ви данни, която ни дава възможност да Ви идентифицираме и при необходимост – да модерираме добавеното от Вас съдържание.

  • За измерване
    Не е зададено

    Събираме информация за Вашето използване на съдържанието и я комбинираме с предишно събрана, за да измерим, разберем и отчетем Вашето използване на услугите ни.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на реклами
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно налична, за да подберем и Ви доставим релевантна реклама и за да можем да измерим доставката и ефективността й. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите предишни интереси към подбрани реклами, обработка на данни за поведението Ви, когато рекламата Ви е била показана, колко често Ви се показват дадени реклами, къде и кога са Ви били показани, дали сте предприели действие свързано с рекламата, включително клик на рекламата и направена покупка.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на съдържание
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно събрана, за да подберем и Ви доставим релевантно съдържание и да измерим доставката и ефективността му. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите интереси към съдържанието, обработка на данни за показаното Ви съдържание, колко често или за колко време е било показано, дали сте предприели действие, свързано със съдържанието, включително клик на съдържанието.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За персонализация и профилиране
    Не е зададено

    Събираме и обработваме информация за използването на услугите ни за последващо сервиране на персонализирана реклама и/или съдържание в друг контекст, напр. други сайтове и мобилни апликации, след време.

    Типично, съдържанието и поведението Ви на сайта/мобилната апликации се използва за създаване на заключения за Вашите интереси, чрез които се управлява бъдещият избор на сервирани реклами и/или съдържание.

  • По възложение и за проекти на трети страни
    Не е зададено

    При конкретни проекти по възложение на трети страни събираме Ваши лични данни, които им споделяме за осъществяване целите на проектите им. Детайлна информация за целите може да намерите в Общите условия на всеки конкретен проект, който ще Ви бъдат предоставени за получаване на Вашето съгласие.

    Понякога използваме личните ви данни, за да Ви информираме за игри и промоционални оферти на Спортал и/или на трети страни – Партньори на Спортал.

    За изпълнение на тази цел, събираме Ваши лични данни, за да Ви информираме за наши или на трети страни, наши партньори, инициативи, промоции, игри, оферти и други.

    За всички описани по-горе цели можем да използваме инструменти на трети страни.

  • За Директен маркетинг
    Не е зададено

    За да Ви изпращаме винаги актуална и полезна информация за нашите инициативи, събираме данни като адрес на електронна поща или друг начин за контакт с Вас – Viber, Skype, Messenger профил или такъв в друга комуникационна платформа.