ЕК приветства споразумението за нови правила в сферата на пътната безопасност в ЕС

  • 26 март 2019 10:40

  • 416
  • 0
ЕК приветства споразумението за нови правила в сферата на пътната безопасност в ЕС
© gettyimages

Институциите на ЕС постигнаха временно политическо споразумение относно преработения Регламент относно общата безопасност. От 2022 г. ще бъдат въведени нови задължителни за европейските автомобили технологии за безопасност, предпазващи пътници, пешеходци и велосипедисти, съобщават от Представителството на Европейската комисия в България.

Новите технологии на пазара могат да спомогнат за намаляване на броя на смъртните случаи и нараняванията по пътищата ни, 90 % от които се дължат на човешка грешка.

През май 2018 г. Комисията предложи конкретни мерки за безопасност на превозните средства да станат задължителни, в т.ч. системи за ограничаване на опасните мъртви зони в камиони и автобуси и технология за предупреждаване на водача при сънливост или разсейване. Усъвършенстваните устройства за безопасност ще намалят броя на произшествията, ще проправят пътя към все по-свързана и автоматизирана мобилност и ще насърчат иновациите и конкурентоспособността на европейската автомобилна промишленост в световен мащаб.

Елжбета Бенковска, комисар по въпросите на вътрешния пазар, промишлеността, предприемачеството и МСП, заяви: "Всяка година по пътищата ни загиват 25 000 души. По-голямата част от тези злополуки са вследствие на човешка грешка. Можем и трябва да действаме, за да променим това. С новите усъвършенствани устройства за безопасност, които ще станат задължителни, можем да постигнем въздействие, аналогично на това при първоначалното въвеждане на обезопасителните колани. Много от новите устройства вече съществуват, по- специално при автомобилите от по-висок клас. Сега повишаваме нивото на безопасност във всички класове и проправяме пътя към свързана и автоматизирана мобилност на бъдещето".

Към новите задължителни устройства за безопасност спадат:

1. За леки автомобили, микробуси, камиони и автобуси: предупреждаване за сънливост и разсейване на водача (напр. използване на смартфон по време на шофиране), интелигентна система за регулиране на скоростта и безопасност при движение на заден ход чрез камери или датчици, както и записващо устройство в случай на злополука („черна кутия“).

2. За леки автомобили и микробуси: предупредителна система при напускане на пътната лента, усъвършенствана система за аварийно спиране и обезопасителни колани, подобрени чрез изпитвания на сблъсък.

3. За камиони и автобуси: специфични изисквания за подобряване на пряката видимост на водачите на автобуси и камиони и отстраняване на мъртвите зони, както и системи в предната част и отстрани на превозното средство за откриване и предупреждаване за уязвими участници в пътното движение, особено при завой.

Комисията очаква предложените мерки да помогнат за спасяването на над 25 000 човешки живота и за предотвратяване на най-малко 140 000 тежки наранявания до 2038 г. Това ще допринесе за дългосрочната цел на ЕС — до 2050 г. броят на загиналите и тежко ранените да бъде почти нула („нулева смъртност“).

Освен защитата на хората по европейските пътища новите усъвършенствани устройства за безопасност ще помогнат на водачите да свикнат постепенно с новите системи за оказване на помощ при шофиране. Повишаването на степента на автоматизация крие значителен потенциал за компенсиране на човешките грешки и предлага нови решения във връзка с мобилността на възрастните и хората с физически увреждания. Всичко това следва да подсили общественото доверие и приемът на автоматизирани превозни средства в подкрепа на прехода към автономно шофиране.

Следващи стъпки

Постигнатото от Европейския парламент, Съвета и Комисията в рамките на т.нар. тристранни преговори политическо споразумение предстои да бъде официално одобрено от Европейския парламент и от Съвета. Новите устройства за безопасност ще станат задължителни от 2022 г., с изключение на системите за пряка видимост за камиони и автобуси и разширената зона за удар IP/19/1793 на главата за леки автомобили и микробуси, които ще последват по-късно поради необходимите промени в проектирането на конструкцията.

Контекст

През последните години ЕС въведе набор от задължителни мерки, които според оценките са допринесли за намаляване на броя на жертвите на пътнотранспортни произшествия с 50 000. Тези мерки включват електронни системи за управление на стабилността във всички превозни средства, както и усъвършенствани системи за аварийно спиране и системи за предупреждение при напускане на лентата за движение в камиони и автобуси. През 2017 г. Комисията започна обществена консултация за събиране на мнения от заинтересованите страни относно възможните подобрения на настоящите мерки за безопасност на превозните средства. След това в рамките на третия набор от действия по инициативата „Европа в движение“ през май 2018 г. Комисията предложи преразглеждане на Регламента относно общата безопасност и Регламента относно безопасността на пешеходците. Преразгледаният регламент относно общата безопасност върви ръка за ръка с ефективното управление на безопасността на пътната инфраструктура, по отношение на което през февруари 2019 г. бе прието предложение на Комисията.

Комисията също така представи Съобщение относно свързаната и автоматизираната мобилност за превръщане на Европа в световен лидер при системите за автономна и безопасна мобилност. Като първо постижение в областта на свързаната мобилност Комисията прие нови правила, с които се ускорява внедряването на съвместни интелигентни транспортни системи (СИТС) по пътищата на Европа. СИТС позволяват на превозните средства да „общуват“ помежду си, с пътната инфраструктура и с други участници в пътното движение — например във връзка с опасни ситуации, ремонти на пътя и времевото управление на светофарите, с което автомобилният транспорт става по-безопасен, по-екологичен и по-ефективен.

Последвайте канала на

Мая Йорданова
416 0

Свързани новини

Коментари 0

Добави коментар

Добави коментар

Водещи новини