И в Турция има кой да лови риба в мътни води

И в Турция има кой да лови риба в мътни води А. Томов/ Pixabay
5

Това, че българската валута е евтина, курортите са евтини, магазините са евтини (за чужденци, които получават заплатите си в родината си, не за самите българи), жизненият стандарт е по-нисък – всичко това е чудесна предпоставка за масово навлизане на една средна-ниска и ниска-средна класа туристи.

„Високата летва“ туристи – по-заможните, ходят в Испания, Италия, Франция и т.н.; по-бедните – в курорти в собствените им държави. „Средната ръка“ посетители си я поделят Турция, България и евтините части на Гърция. 

Както виждате – от много, много години насам търговците по курортите, хотелиерите и собствениците на заведения не се оплакват от „инвазията“. За тях е добре дошло. 

Това с пълна сила важи в Турция. Ето какво казват експертите икономисти: „Сривът на турската лира влияе положително върху туризма“. Защо? Обяснението е много просто и двулинейно: 1). туристите отвън – защото им е евтино; и 2). туристите турци, за които да излязат е прекалено скъпо, следователно си остават да почиват в страната

За самия туристически бранш няма да има загуби, защото цените на пакетите са в евро. Там приходът е твърд. Ако съпътстващото потребление остане същото, там вече би следвало да има спад в приходите, защото търговията става в лири, а те спрямо еврото и долара са „потънали“. Под съпътстващо потребление разбираме това, което туристът ще остави в ресторанта, кафенето, супермаркета, бензиностанцията. САМО ЧЕ това потребление СЪЩО се увеличи, поради простата причина, че потокът посетители е много по-голям. Тоест – ако преди търговецът Х е продавал дневно по 5 стоки за по 10 евро и е прибирал 50 евро в края на деня, то сега той продава 10-15 стоки по 6 евро и прибира по 60-90 евро. 

Знаем, че в България хората са разделени в два лагера: печелещите от евтиния туризъм; и потърпевшите, които се дразнят първо на неприятния евтинджарски имидж на страната ни и второ от последиците, останали след туристите – боклук, шумово замърсяване, липса на жизнено пространство и т.н. Същото важи и за Турция, но в по-голяма степен, защото традиционните ценности на комшиите са доста по-консервативни. 

Съответно трябва да си зададем въпроса „ще се изправят ли още повече двата лагера един срещу друг в Турция?“ И какво би произлязло от това? Лагерът на недоволните от евтиния туризъм е по-многоброен. От друга страна обаче лагерът на „доволните“ има две важни преимущества. Първо: те са хората с голямото лоби; и второ: случващото се е естествен процес, тоест движението на икономиката (макар и лошо за мнозина), което е в тяхна полза, е трудно да бъде спряно и променено.

Въпреки всички обещания на Ердоган, че имат план за справяне със ситуацията. Да не говорим, че до този момент целият му основен план е доста антидемократичен в същността си, а историята сочи, че досега всеки план, който е антидемократичен, облагодетелства само определена клика, но не и хората, като цяло, защото спъва естествения ход на икономиката.  

Тук трябва да се спомене, че още по-лошо за икономиката в страната е поведението на президента Ердоган. Той сериозно дисбалансира предсказуемостта в бизнес климата, постоянно намирайки си нови и нови световни лидери, които да изправи срещу себе си; или пък да си спечели санкции; въобще, като цяло – да изолира страната си. Досега чухме за какви ли не заговори, за които той обвинява света, но нито дума за евентуална собствена вина. Така се държат и винаги са се държали онези лидери, които са определяни (често от самите себе си) за „небесни“ и наместници на божествата. Но това е съвсем друга тема. Примерът просто иде да покаже, че с такова поведение единствената константа е, че нестабилността е стабилна и ще продължи да царува. 

На този фон инвестиционният климат се разваля, а секторите, които могат да печелят от ситуацията, са ограничени. Туризмът и обвързаните с него вече споменахме.

Има обаче още един сектор, който вади дивиденти от срива на лирата и бума на посетители – сивият и отявлено черният – криминалният сектор: сводниците, дилърите, трафикантите, контрабандистите и т.н. И нека не се заблуждаваме – те също имат силна власт, защото са свръх-богати. 

От всичко това следва да си зададем въпроса: дали те, заедно с онези от туризма биха подклаждали скрито или явно напрежение, за да държат валутата на Турция срината? Разбира се, това, колкото и да продължи, няма как да е до безкрай. Те създават „ситуация“, изкарват колкото могат дивидент от нея и продължават нататък. Бизнесмени-комари. Следва да се запитаме и дали те имат политици „на хранилка“, които да работят в тази посока? Не забравяйте, че патриотизмът на думи е за пред избирателите и няма нищо, ама нищо общо с истинските бизнес интереси – те патриотизъм не признават никъде по света. И, ако отговорът ни клони към „да“, не е ли редно да си зададем и последващ въпрос, а именно: „дали това всъщност вече не се е случило?“ Тоест – дали сегашната ситуация е чиста случайност? 

Да видим какво означава за нас българите това. Нестабилната бизнес среда и инвестиционен климат в страна от даден регион не означава автоматично и задължително пренасочване на инвестициите към съседите й, но все пак историята е пълна именно с такива примери. 

За обикновения българин, който отива да си пазарува в Одрин обаче, ситуацията е идеална сега: 

Лекарствата са четири пъти по-малки цените. Болкоуспокояващо, което в България струва 8 лева, в Турция си го взехме около 1,20 лв.”, разказа Диана Кирилова. Препаратите за пране също излизат два пъти по-евтино, а в бутиците на разпродажба дънките са под 10 лева. Един от търговците признава, че магазинът му се крепи на българите“. 

Това означава, че много български пари не се харчат в България. А и…

В същото време евтинията „краде“ от туристическия бранш – чужденците ни заобикалят, за да отидат в евтина Турция, а и нашенците откриват, че на юг от Капитан Андреево им излиза по-изгодно. Да не говорим, че обслужването и категориите лукс са по-добри. Но и това е една друга тема… 
В крайна сметка ни става още по-кристално ясно какви и колко са различията между обикновения гражданин на една страна и кликата на онези от големия бизнес. 

5

Избори

Спорт

Коментари

  1. 2018.08.22 | 16:44

    ДА ТЕ ИЗПЛЯКАМ В ОПОРНАТА ДОЛНА ТОЧКА , НЕ ХОДЯТ ТАКИВА КАТО ТЕБ БЕДНИ ЦЪРВУЛИ МОСКВА , САНКТ ПЕТЕРБУРГ ,Оренбург,Новосибирск,Красноярск,Екатеринбург ходят само заможни туристи , а останалите търсят евтини дестинации

    1. 2018.08.22 | 20:38

      ХОДИ СЕ ПРОБВАЙ ПРИ ТРАВЕСТИТА ЦЕЦКА ЦАЧЕВА .ТЯ МОЖЕ И ДА ТИ ПУСНЕ СМЕХУРКО НЕЩАСТЕН.

    2. 2018.08.22 | 17:28

      Мож фаш за боздугана? Да ти разцепя тролската трътка

    3. 2018.08.22 | 17:06

      бах та в долния трол. педал

  2. 2018.08.22 | 16:14

    А руската рубла като се срина, защо никой не ходи в Русия?! Защо!?! Да стане и там : Всяко зло за добро....ама пустоо - само зло, бляда мизерства и те тАва си е

  1. 1

Напиши коментар

Водещи новини

Още новини

Вашите лични данни

Ние събираме и обработваме Вашите лични данни.

За осигуряване на правата ви по GDPR, молим за Вашето съгласие.

Ще използваме данните за осигуряване на по-доброто Ви преживяване на нашите сайтове.

Ако натиснете бутона Приемам всички, ще дадете съгласието си на нас и на всички трети страни, описани детайлно в Политиката за поверителност и Политиката за бисквитките.

Защо е необходимо моето съгласие?

НАСТРОЙКИ ЗА ПОВЕРИТЕЛНОСТ

  • Нормално функциониране на сайтовете
    Не е зададено

    Тези данни са стриктно необходими за нормалната работа на сайтовете и мобилните ни апликации. Чрез тях можем да удостоверим самоличността Ви като логнат потребители, да Ви покажем по-добре съдържанието, да заредим сайта по-бързо, да защитаваме сайтовете и Вас от посегателства.

    Такива данни например са данните от сесията Ви – информация дали сте логнат, кеширано съдържание и други.

    Тук попадат и данните, свързани с идентифицирането Ви във връзка с регистрация за използване на наша услуга.

  • За изпълнение на нашите услуги
    Не е зададено

    Някои от услугите ни, като електронната търговия, изискват да споделите с нас лични данни. Използваме ги за да можем да изпълним договора си с Вас, за продажба и доставка на предлаганите от нас стоки.

    Други предлагани от нас услуги са възможностите да добавяте новина, коментари, снимки или видеа. Използваме личните Ви данни, която ни дава възможност да Ви идентифицираме и при необходимост – да модерираме добавеното от Вас съдържание.

  • За измерване
    Не е зададено

    Събираме информация за Вашето използване на съдържанието и я комбинираме с предишно събрана, за да измерим, разберем и отчетем Вашето използване на услугите ни.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на реклами
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно налична, за да подберем и Ви доставим релевантна реклама и за да можем да измерим доставката и ефективността й. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите предишни интереси към подбрани реклами, обработка на данни за поведението Ви, когато рекламата Ви е била показана, колко често Ви се показват дадени реклами, къде и кога са Ви били показани, дали сте предприели действие свързано с рекламата, включително клик на рекламата и направена покупка.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на съдържание
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно събрана, за да подберем и Ви доставим релевантно съдържание и да измерим доставката и ефективността му. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите интереси към съдържанието, обработка на данни за показаното Ви съдържание, колко често или за колко време е било показано, дали сте предприели действие, свързано със съдържанието, включително клик на съдържанието.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За персонализация и профилиране
    Не е зададено

    Събираме и обработваме информация за използването на услугите ни за последващо сервиране на персонализирана реклама и/или съдържание в друг контекст, напр. други сайтове и мобилни апликации, след време.

    Типично, съдържанието и поведението Ви на сайта/мобилната апликации се използва за създаване на заключения за Вашите интереси, чрез които се управлява бъдещият избор на сервирани реклами и/или съдържание.

  • По възложение и за проекти на трети страни
    Не е зададено

    При конкретни проекти по възложение на трети страни събираме Ваши лични данни, които им споделяме за осъществяване целите на проектите им. Детайлна информация за целите може да намерите в Общите условия на всеки конкретен проект, който ще Ви бъдат предоставени за получаване на Вашето съгласие.

    Понякога използваме личните ви данни, за да Ви информираме за игри и промоционални оферти на Спортал и/или на трети страни – Партньори на Спортал.

    За изпълнение на тази цел, събираме Ваши лични данни, за да Ви информираме за наши или на трети страни, наши партньори, инициативи, промоции, игри, оферти и други.

    За всички описани по-горе цели можем да използваме инструменти на трети страни.

  • За Директен маркетинг
    Не е зададено

    За да Ви изпращаме винаги актуална и полезна информация за нашите инициативи, събираме данни като адрес на електронна поща или друг начин за контакт с Вас – Viber, Skype, Messenger профил или такъв в друга комуникационна платформа.