И домати ли да внасяме от Китай?!

И домати ли да внасяме от Китай?! булфото/архив/
0

Хубавият розов селски домат по борсите у нас върви на цени от 0,70 лв. до 2 лева. В София и други големи градове обаче търговците го продават по 4-5 лева килото.  На места надценката на търгашите достига до 300 на сто. При тези рекордни цени на доматите у нас, защо пък да не започнем да внасяме този зеленчук от Китай – първа световна сила в производството на домати, според глобалните статистики.

Драмата с произволите на мутроподобните прекупвачи, които изкупуват зеленчуци и плодове от все по-оредяващите родни  производители и ги препродават на чутовни цени, се точи почти от зората на т.нар. „демокрация” у нас. Демек от има-няма 30 години, но очевидно тези дертове не засягат бързосменящите се власти у нас, които мижат пред този проблем, засягащ трапезата на всеки един българин.

В началото на юни т.г.зеленчукопроизводители от района на Сандански и Петрич протестираха срещу ниските изкупни цени на оранжерийните домати. Цената на произведения от тях зеленчук, се оказа по-ниска спрямо миналата година. Нашите смятат, че виновни за това са вносителите от Гърция и Македония.

„Вносът убива земеделието и земеделците в страната. Ако така се продължава - ние умираме”, се жалваха земеделците, според които цената на домата - качествен домат, е 0,90 лв. - 1 лев.

Да, ама всички останали – потребителите, плащаме в пъти по-скъпо, когато пазаруваме от сергията на пазара. Защо?

Казват, че цените растат, когато има дефицит на една стока. Сега ние на кого да вярваме? Прогнозите на Центъра за икономически изследвания в селското стопанство (САРА) бяха, че производствата на домати тази година ще е по-голямо, отколкото лани. „Общото количество домати се очаква да достигне до 164 хил. тона, което се равнява на ръст от 9% сравнено с предходните 3 години. Предвижда се изкупната цена на доматите, добити от полето, да е около 0,63 лв./кг, което е с 8% повече от наблюдавани период. На европейските пазари обаче, където са основните производители на домати – Холандия и Испания, изкупните цени бележат спад с около 1%, като достигат понижение от 12%, погледнато на годишна база”. Изглежда този анализ не се сбъдва, ако следваме реалностите на пазара ни днес, когато купуваме кило розови домати за 4,50 лв. – 5,00 лв..

Една друга, тъжна действителност по селата ни показва, че вече и повечето от хората, живеещи там, предпочитат да не си отглеждат зеленчуци на двора за лична прехрана, а вместо това садят райграс. Както се казва, традициите вече не са това, което бяха. И в България година из година се оказва, че се губят навиците за отглеждане на вкусни зеленчуци. Затова сигурно не е далеч денят, в който ще внасяме и домати от Китай.

Със своите 56,8 млн. тона домати китайците са първенци в класацията по отглеждане на този зеленчук – площите им, засадените с домати, се простират на цели 1,1 млн.дка, сочат световни статистики. От една страна земеделците са облагодетелствани от по-високите цени на доматите.

От друга страна, са субсидиите на правителството, което иска да намали емисиите на парникови газове. Годишният износ на доматено пюре от Китай например, заема една трета от общия световен експорт! Най-големи любители на китайските домати са Монголия, Русия, Виетнам, Казахстан..., а скоро, както е тръгнало, защо не и България?!

 

Избори

Спорт

Водещи новини

Още новини

Вашите лични данни

Ние събираме и обработваме Вашите лични данни.

За осигуряване на правата ви по GDPR, молим за Вашето съгласие.

Ще използваме данните за осигуряване на по-доброто Ви преживяване на нашите сайтове.

Ако натиснете бутона Приемам всички, ще дадете съгласието си на нас и на всички трети страни, описани детайлно в Политиката за поверителност и Политиката за бисквитките.

Защо е необходимо моето съгласие?

НАСТРОЙКИ ЗА ПОВЕРИТЕЛНОСТ

  • Нормално функциониране на сайтовете
    Не е зададено

    Тези данни са стриктно необходими за нормалната работа на сайтовете и мобилните ни апликации. Чрез тях можем да удостоверим самоличността Ви като логнат потребители, да Ви покажем по-добре съдържанието, да заредим сайта по-бързо, да защитаваме сайтовете и Вас от посегателства.

    Такива данни например са данните от сесията Ви – информация дали сте логнат, кеширано съдържание и други.

    Тук попадат и данните, свързани с идентифицирането Ви във връзка с регистрация за използване на наша услуга.

  • За изпълнение на нашите услуги
    Не е зададено

    Някои от услугите ни, като електронната търговия, изискват да споделите с нас лични данни. Използваме ги за да можем да изпълним договора си с Вас, за продажба и доставка на предлаганите от нас стоки.

    Други предлагани от нас услуги са възможностите да добавяте новина, коментари, снимки или видеа. Използваме личните Ви данни, която ни дава възможност да Ви идентифицираме и при необходимост – да модерираме добавеното от Вас съдържание.

  • За измерване
    Не е зададено

    Събираме информация за Вашето използване на съдържанието и я комбинираме с предишно събрана, за да измерим, разберем и отчетем Вашето използване на услугите ни.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на реклами
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно налична, за да подберем и Ви доставим релевантна реклама и за да можем да измерим доставката и ефективността й. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите предишни интереси към подбрани реклами, обработка на данни за поведението Ви, когато рекламата Ви е била показана, колко често Ви се показват дадени реклами, къде и кога са Ви били показани, дали сте предприели действие свързано с рекламата, включително клик на рекламата и направена покупка.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на съдържание
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно събрана, за да подберем и Ви доставим релевантно съдържание и да измерим доставката и ефективността му. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите интереси към съдържанието, обработка на данни за показаното Ви съдържание, колко често или за колко време е било показано, дали сте предприели действие, свързано със съдържанието, включително клик на съдържанието.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За персонализация и профилиране
    Не е зададено

    Събираме и обработваме информация за използването на услугите ни за последващо сервиране на персонализирана реклама и/или съдържание в друг контекст, напр. други сайтове и мобилни апликации, след време.

    Типично, съдържанието и поведението Ви на сайта/мобилната апликации се използва за създаване на заключения за Вашите интереси, чрез които се управлява бъдещият избор на сервирани реклами и/или съдържание.

  • По възложение и за проекти на трети страни
    Не е зададено

    При конкретни проекти по възложение на трети страни събираме Ваши лични данни, които им споделяме за осъществяване целите на проектите им. Детайлна информация за целите може да намерите в Общите условия на всеки конкретен проект, който ще Ви бъдат предоставени за получаване на Вашето съгласие.

    Понякога използваме личните ви данни, за да Ви информираме за игри и промоционални оферти на Спортал и/или на трети страни – Партньори на Спортал.

    За изпълнение на тази цел, събираме Ваши лични данни, за да Ви информираме за наши или на трети страни, наши партньори, инициативи, промоции, игри, оферти и други.

    За всички описани по-горе цели можем да използваме инструменти на трети страни.

  • За Директен маркетинг
    Не е зададено

    За да Ви изпращаме винаги актуална и полезна информация за нашите инициативи, събираме данни като адрес на електронна поща или друг начин за контакт с Вас – Viber, Skype, Messenger профил или такъв в друга комуникационна платформа.