Иван Сотиров: Субсидиите раждат платени партийни наемници

Иван Сотиров: Субсидиите раждат платени партийни наемници тв европа, Pixabay
0

По повод разгорещената дискусия за намаляването на партийната субсидия до 1 лев на глас, вече приета на първо четене в парламента по предложение на премиера Бойко Борисов, потърсих за мнение политика Иван Сотиров. Той е председател на сдружение „Достойнство, отговорност, морал” /ДОМ/, бивш депутат и районен кмет в София от СДС. Провел е не една и две предизборни кампании, участвал е активно в изграждането на партийни структури.

„Опитите да се дискутира и оспорва мнението и волята на над 2,5 милиона българи, гласували на референдум през ноември 2016 г., са срамни.

Партиите да се опитват да ревизират волята на избирателите, е меко казано антидемократично.

Т.г. имахме вече едни избори и за същите тези партии излязоха да гласуват под 2 млн.избиратели., но пък те са се напънали да оспорват мнението на повечето от гласоподавателите затова субсидията да стане 1 лев на глас.

Смятам, че аргументите, които системни играчи като ДПС, БСП вадят срещу волята на народа, са крайно несъстоятелни. Нека да припомним, че до 2001 г. нямаше субсидии за партиите. Така че повечето парламентарно представени формации днес са възникнали в условия без субсидии. Упреците, че без пари от бюджета, организациите ще бъдат податливи към влияния на финансови структури, корпорации и олигарси, са директно самообвинение.

Корпоративният модел на финансиране на политическите партии,

намесата на крупни олигарси в тях, стана по времето на съществуването на партийните субсидии. Няма да е коректно да твърдя, че точно субсидиите са стимулирали това, но фактите са такива – парите от бюджета за тези структури не възпрепятстваха появата и намесата на крупни бизнесмени в тях.

Според мен трябва да се промени схемата за финансиране на политическите партии и тяхното функциониране. Мисленето, че ежегодно на партиите трябва да се дават тлъсти субсидии, за да издържат големи свои структури и апарати, ми напомня за тоталитарни времена отпреди 10 ноември 1989 година. В онези мрачни комунистически години се смяташе, че партията трябва да е масова и с огромен апарат. Проблем е, че партиите днес функционират като БКП преди демокрацията и възпроизвеждат тоталитарния тип на партийно строителство.

Във времена на демокрация е по-нормално да имаме електорални организации,

изградени от съмишленици, които споделят еднакви идеи и политици с доброволен труд,  а не платени наемници. Защото организациите имат огромни апарати и това обуславя партиен клиентелизъм. Структурите се стараят да обезпечават всичките си „партизани” на хранилки и цялата тази схема е безумно порочна.

Субсидията е прикритие и за черните каси на партиите, тя е начин и средство да се препират пари от тях.

Реално най-големи разходи парламентарните партии правят за присъствие в медии, те имат привилегировано положение спрямо всички останали структури извън Народното събрание. Регламентът е такъв, представители от малките партии трудно попадат в големите медии.

Крайно време е моделът у нас да се промени. В САЩ партиите не получават финансиране от държавния бюджет. Ако на някои техният модел им е далечен, то нека заимстват добри примери от държави на Стария континент. Например във Великобритания има ограничения да се използват частни медии по време на предизборни кампании.Осигурява се равен достъп на кандидатите в обществените медии. Това дава възможност за равнопоставеност на претендентите в надпреварата, а така или иначе държавата дава доста пари за обществените медии”.

Спорт

Водещи новини

Още новини

Вашите лични данни

Ние събираме и обработваме Вашите лични данни.

За осигуряване на правата ви по GDPR, молим за Вашето съгласие.

Ще използваме данните за осигуряване на по-доброто Ви преживяване на нашите сайтове.

Ако натиснете бутона Приемам всички, ще дадете съгласието си на нас и на всички трети страни, описани детайлно в Политиката за поверителност и Политиката за бисквитките.

Защо е необходимо моето съгласие?

НАСТРОЙКИ ЗА ПОВЕРИТЕЛНОСТ

  • Нормално функциониране на сайтовете
    Не е зададено

    Тези данни са стриктно необходими за нормалната работа на сайтовете и мобилните ни апликации. Чрез тях можем да удостоверим самоличността Ви като логнат потребители, да Ви покажем по-добре съдържанието, да заредим сайта по-бързо, да защитаваме сайтовете и Вас от посегателства.

    Такива данни например са данните от сесията Ви – информация дали сте логнат, кеширано съдържание и други.

    Тук попадат и данните, свързани с идентифицирането Ви във връзка с регистрация за използване на наша услуга.

  • За изпълнение на нашите услуги
    Не е зададено

    Някои от услугите ни, като електронната търговия, изискват да споделите с нас лични данни. Използваме ги за да можем да изпълним договора си с Вас, за продажба и доставка на предлаганите от нас стоки.

    Други предлагани от нас услуги са възможностите да добавяте новина, коментари, снимки или видеа. Използваме личните Ви данни, която ни дава възможност да Ви идентифицираме и при необходимост – да модерираме добавеното от Вас съдържание.

  • За измерване
    Не е зададено

    Събираме информация за Вашето използване на съдържанието и я комбинираме с предишно събрана, за да измерим, разберем и отчетем Вашето използване на услугите ни.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на реклами
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно налична, за да подберем и Ви доставим релевантна реклама и за да можем да измерим доставката и ефективността й. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите предишни интереси към подбрани реклами, обработка на данни за поведението Ви, когато рекламата Ви е била показана, колко често Ви се показват дадени реклами, къде и кога са Ви били показани, дали сте предприели действие свързано с рекламата, включително клик на рекламата и направена покупка.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на съдържание
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно събрана, за да подберем и Ви доставим релевантно съдържание и да измерим доставката и ефективността му. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите интереси към съдържанието, обработка на данни за показаното Ви съдържание, колко често или за колко време е било показано, дали сте предприели действие, свързано със съдържанието, включително клик на съдържанието.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За персонализация и профилиране
    Не е зададено

    Събираме и обработваме информация за използването на услугите ни за последващо сервиране на персонализирана реклама и/или съдържание в друг контекст, напр. други сайтове и мобилни апликации, след време.

    Типично, съдържанието и поведението Ви на сайта/мобилната апликации се използва за създаване на заключения за Вашите интереси, чрез които се управлява бъдещият избор на сервирани реклами и/или съдържание.

  • По възложение и за проекти на трети страни
    Не е зададено

    При конкретни проекти по възложение на трети страни събираме Ваши лични данни, които им споделяме за осъществяване целите на проектите им. Детайлна информация за целите може да намерите в Общите условия на всеки конкретен проект, който ще Ви бъдат предоставени за получаване на Вашето съгласие.

    Понякога използваме личните ви данни, за да Ви информираме за игри и промоционални оферти на Спортал и/или на трети страни – Партньори на Спортал.

    За изпълнение на тази цел, събираме Ваши лични данни, за да Ви информираме за наши или на трети страни, наши партньори, инициативи, промоции, игри, оферти и други.

    За всички описани по-горе цели можем да използваме инструменти на трети страни.

  • За Директен маркетинг
    Не е зададено

    За да Ви изпращаме винаги актуална и полезна информация за нашите инициативи, събираме данни като адрес на електронна поща или друг начин за контакт с Вас – Viber, Skype, Messenger профил или такъв в друга комуникационна платформа.