-
17 април 2019 10:04
- 183
- 0
Потребителската култура на българина еволюира. Хората стават по-активни и са склонни да реагират тогава, когато усетят, че има някакъв проблем. Това каза председателят на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Димитър Маргаритов в предаването „Коментарът“ по Телевизия Шумен, съобщиха от пресцентъра на КЗП.
Запазва се тенденцията за ръст на жалбите в КЗП. Годишно над 20 000 граждани търсят съдействието на контролния орган или консултация по различни въпроси, което е с 10-15% повече в сравнение с преди 4-5 години. В около 2/3 от случаите жалбите са основателни и се стига до санкциониране на търговеца.
Председателят на КЗП подчерта, че при възникването на проблем с покупка е важно потребителите да бъдат активни по две основни причини.
„Реакцията навреме може да им спести разходи, но и да подейства възпитаващо на останалите в този процес – не само на търговците, но и на институциите. Защото институциите също стават по-отговорни и по-анагажирани, когато установят, че хората имат активна гражданска позиция“, каза той.
Маргаритов напомни, че при спорове с онлайн търговци от Европейския съюз, безплатна помощ оказва функциониращият към КЗП Европейски потребителски център. "Когато става въпрос за трансгранични проблеми, които не са на територията на ЕС, би могло да е по-трудно. Но вече и в рамките на ООН се появяват все повече привизи и то съвсем конкретни за обмен на данни между националните органи за контрол на пазара, което би позволило във всяка една държава – независимо дали е членка на ЕС, ООН и т.н., да бъдат предприети действия спрямо търговец, който е предизвикал проблем с потребител от друга държава“, посочи председателят на КЗП.
Той изказа предположение, че предстои задълбочаване на сътрудничеството между националните органи, което ще позволи всеки от тях да работи и по решаването на трансгранични потребителски проблеми.
Потребителите е полезно да бъдат информирани, както за своите права, така и за условията преди всяка покупка, но също и за начините, по които могат да се решат възникнали спорове.
Например, помирителните комисии. „Ние апелираме да не се търси винаги съда – губи се време, в един момент наистина има решение, но то е в полза на една от страните, другата ще остане недоволна. При доброволното решаване на потребителски спорове чрез помирителни комисии се търси начин да се постигне споразумение, което да удовлетворява и двете страни. Разбира се, всеки би направил малък компромис в името на това да бъде доволен от крайното решение“, добави Маргаритов.
Има случаи, в които обаче намесата на съда е наложителна – както при спорове между потребители и търговци, така и в случаите, в които търговци обжалват издадени от контролния орган актове за нарушения или наказателни постановления за санкции.
„В над 50% от случаите съдът потвърждава това, което ние сме приели за вярно“, отбелза Маргаритов. Той даде за пример с калкулирани от телекомуникационните оператори непоискани услуги в сметките, липсващи наличности от промоционални стоки в търговската мрежа и др. „Ние не се притесняваме от това, че има обжалване. По-скоро във времето има известно отлагане на крайните решения, но пък най-важното в случая е правилното решение – това, което е в полза на потребителите.
Последвайте канала на
Свързани новини
КЗП и БАБХ с ценни съвети за какво да внимаваме по празниците
16 април 201907:30
КЗП: Потребителите допринасят за ограничаването на нелоялните търговски практики
13 април 201909:52
Димитър Маргаритов: Вече половината от жалбите в КЗП постъпват по електронен път
01 април 201912:11
КЗП: Онлайн търговията ще продължи да бъде най-бързо развиващият се сектор и в следващите периоди
29 март 201912:33
КЗП: Рискове на пазара винаги ще има, но институциите ще могат да ги преодоляват с адекватно и навременно противодействие
20 март 201910:28
Димитър Маргаритов: Договор сключен по телефона, без подпис на клиента, не е валиден
18 февруари 201907:50
Шефът на КЗП: Ще има санкции за тези, които са нарушили закона при двойния стандарт при храните
14 май 201918:40
КЗП: Стартираме проект за установяване на двоен стандарт при храните в ЕС на експертно ниво
14 май 201913:36
КЗП: Препоръчителната цена на производителя не е задължителна за търговците на дребно
03 май 201911:16
Реал Мадрид издържа 120-минутен натиск, а после детронира Манчестър Сити след дузпи
Байерн спечели тактическото надлъгване срещу Арсенал и е на полуфинал
"Червено" фиаско в дебюта на Белчев! ЦСКА - София падна и от Ботев (Пд)
Белчев обяви къде е Каранга и отсече: Мачът е отворен, без централен нападател трудно се случват нещата
Стилиян Петров: Не съм обсъждал с никого мое идване в ЦСКА
Сираков: Стоилов е минало за Левски! Той сам го избра
Коментари 0
ДобавиДобави коментар
Водещи новини
МВнР кани чужди организации като наблюдатели на предстоящия вот 2 в 1
18 април 202406:11
За трети път: Гледат мерките за неотклонение на Банкова и Димитров
18 април 202406:05
Прокуратурата иска постоянен арест за мъжа, осквернил гроба на патриарха
18 април 202406:14
Принц Уилям ще участва в обществена проява за първи път от разкриването на диагнозата рак на съпругата му Кейт
18 април 202405:54
Понижението на температурите продължава
18 април 202406:00
Успешни ще бъдат повечето начинания
18 април 202405:51
Живко Коцев е обвинен за участие в организирана престъпна група
17 април 202419:01
Адвокатът на Живко Коцев: Не е извършил абсолютно никакво престъпление
17 април 202418:22
Цветлин Йовчев за "Пуделгейт": Все едно отидохме в някаква паралелна, имагинерна реалност
17 април 202421:03