На пазар по време на екскурзия в ЕС - моите права без граници!

 На пазар по време на екскурзия в ЕС - моите права без граници! КЗП
0

В случай че сте решили това лято да използвате отпуската си за кратка екскурзия в чужбина, е добре да знаете някои свои основни права като потребители, когато пазарувате от местните магазини. Важно е обаче да имате предвид, че те важат само на територията на Европейския съюз, Исландия, Лихтенщайн и Норвегия. Добрата новина е, че във всички тези държави Вие разполагате със същите права, които имате и във Вашия град. Какви са те конкретно - напомнят експертите на Комисията за защита на потребителите (КЗП).

Двугодишна законова гаранция

В Европейския съюз потребителските стоки имат законова гаранция две години. През този период дефектната стока може да бъде безплатно поправена или заменена. Не подценявайте обаче обстоятелството, че при покупките по време на еднократни пътувания в чужбина, е малко вероятно да се върнете в същата държава само за да предявите рекламация за некачествена дреха или дори за някакъв по-скъп продукт от типа на техниката. Затова е важно преди да заплатите внимателно да огледате артикула и да го тествате, за да се убедите лично, че отговаря на описанието му и Вашите потребности, както и че функционира изправно.

Рекламация в сервиза на търговеца в нашата страна

Възможно е едва когато се приберете у дома да установите, че закупената по време на пътуването Ви зад граница стока е дефектна. В повечето случаи предявяването на рекламация на място в търговския обект в държавата, от която е закупена, би било нерационално. Трябва да сте подготвени и за тази ситуация. Затова, още докато сте в магазина, се поинтересувайте дали търговецът има оторизиран сервиз в България, към който да се обърнете при установен на по-късен етап проблем с покупката.

Търговска гаранция

Магазините често предлагат търговска гаранция, която е включена в цената на стоката или се заплаща допълнително. Тази гаранция, например може да бъде валидна на територията на целия ЕС. Възможно е нейната продължителност да е 3, 5 или повече години.

Каква трябва да бъде търговската гаранция?

Трябва да е писмена, разбираема и лесна за четене. Потребителите следва да знаят, че търговската гаранция не замества минималната двугодишна гаранция, която имат по закон. Правото за избор между двете е на клиента в зависимост от това кои условия го устройват повече в конкретния случай.

Платете ДДС в държавата, където пазарувате!

Като потребител - физическо лице, което пазарува в ЕС, Вие трябва да платите ДДС само веднъж и то в държавата, където правите покупката. Изключение са новите автомобили. Когато закупите лека кола от друга страна в ЕС, заплащате ДДС там, където я регистрирате.

Дискриминация в цените е недопустима

При пазаруване в държава от ЕС от потребителите не може да се изисква да платят за покупката на една и съща стока или услуга по-висока цена от местните жители.

Пазете касовата бележка и гаранционната карта!

Тези документи ще Ви бъдат необходими в случаите, в които ще се наложи да предявите рекламация за дефектна стока или да отправите някаква претенция към търговеца, от който сте пазарували.

 

0

Избори

Спорт

Коментари

Напиши коментар

Водещи новини

Още новини

Вашите лични данни

Ние събираме и обработваме Вашите лични данни.

За осигуряване на правата ви по GDPR, молим за Вашето съгласие.

Ще използваме данните за осигуряване на по-доброто Ви преживяване на нашите сайтове.

Ако натиснете бутона Приемам всички, ще дадете съгласието си на нас и на всички трети страни, описани детайлно в Политиката за поверителност и Политиката за бисквитките.

Защо е необходимо моето съгласие?

НАСТРОЙКИ ЗА ПОВЕРИТЕЛНОСТ

  • Нормално функциониране на сайтовете
    Не е зададено

    Тези данни са стриктно необходими за нормалната работа на сайтовете и мобилните ни апликации. Чрез тях можем да удостоверим самоличността Ви като логнат потребители, да Ви покажем по-добре съдържанието, да заредим сайта по-бързо, да защитаваме сайтовете и Вас от посегателства.

    Такива данни например са данните от сесията Ви – информация дали сте логнат, кеширано съдържание и други.

    Тук попадат и данните, свързани с идентифицирането Ви във връзка с регистрация за използване на наша услуга.

  • За изпълнение на нашите услуги
    Не е зададено

    Някои от услугите ни, като електронната търговия, изискват да споделите с нас лични данни. Използваме ги за да можем да изпълним договора си с Вас, за продажба и доставка на предлаганите от нас стоки.

    Други предлагани от нас услуги са възможностите да добавяте новина, коментари, снимки или видеа. Използваме личните Ви данни, която ни дава възможност да Ви идентифицираме и при необходимост – да модерираме добавеното от Вас съдържание.

  • За измерване
    Не е зададено

    Събираме информация за Вашето използване на съдържанието и я комбинираме с предишно събрана, за да измерим, разберем и отчетем Вашето използване на услугите ни.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на реклами
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно налична, за да подберем и Ви доставим релевантна реклама и за да можем да измерим доставката и ефективността й. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите предишни интереси към подбрани реклами, обработка на данни за поведението Ви, когато рекламата Ви е била показана, колко често Ви се показват дадени реклами, къде и кога са Ви били показани, дали сте предприели действие свързано с рекламата, включително клик на рекламата и направена покупка.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на съдържание
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно събрана, за да подберем и Ви доставим релевантно съдържание и да измерим доставката и ефективността му. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите интереси към съдържанието, обработка на данни за показаното Ви съдържание, колко често или за колко време е било показано, дали сте предприели действие, свързано със съдържанието, включително клик на съдържанието.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За персонализация и профилиране
    Не е зададено

    Събираме и обработваме информация за използването на услугите ни за последващо сервиране на персонализирана реклама и/или съдържание в друг контекст, напр. други сайтове и мобилни апликации, след време.

    Типично, съдържанието и поведението Ви на сайта/мобилната апликации се използва за създаване на заключения за Вашите интереси, чрез които се управлява бъдещият избор на сервирани реклами и/или съдържание.

  • По възложение и за проекти на трети страни
    Не е зададено

    При конкретни проекти по възложение на трети страни събираме Ваши лични данни, които им споделяме за осъществяване целите на проектите им. Детайлна информация за целите може да намерите в Общите условия на всеки конкретен проект, който ще Ви бъдат предоставени за получаване на Вашето съгласие.

    Понякога използваме личните ви данни, за да Ви информираме за игри и промоционални оферти на Спортал и/или на трети страни – Партньори на Спортал.

    За изпълнение на тази цел, събираме Ваши лични данни, за да Ви информираме за наши или на трети страни, наши партньори, инициативи, промоции, игри, оферти и други.

    За всички описани по-горе цели можем да използваме инструменти на трети страни.

  • За Директен маркетинг
    Не е зададено

    За да Ви изпращаме винаги актуална и полезна информация за нашите инициативи, събираме данни като адрес на електронна поща или друг начин за контакт с Вас – Viber, Skype, Messenger профил или такъв в друга комуникационна платформа.