Банановата индустрия нащрек след болест в Колумбия

 Банановата индустрия нащрек след болест в Колумбия Getty Images
1

Може и да не е очевидно в супермаркета, но банановата индустрия се бори да защити най-популярния сорт на плода от унищожителна плесен.

Болест, която опустошава банановата реколта, обхваща и Латинска Америка, най-големия износител на банани, и всява страх. Събужда се отново безпокойството, свързано със зависимостта на световния пазар от един единствен вид банани, Кавендиш, известен с издръжливостта си при транспортиране.

От години учените предупреждават, че големи компании като Chiquita и Dole в крайна сметка ще трябва да намерят разнообразие на фона на разпространението на болестта в страни от Азия и на други места. Този месец плесента бе потвърдена в Колумбия, един от водещите износители в Латинска Америка, принуждавайки властите в страната да обявят извънредно положение.

Според наблюдатели на банановата индустрия това е още едно доказателство, че дните на Кавендиш са преброени, но и че все още има достатъчно време да бъдат намерени алтернативи.

"Не мисля, че скоро ще окаже влияние върху предлагането на Кавендиш в супермаркетите", казва Ранди Пльоц, пенсиониран учен от Университета във Флорида, изучавал болестите по тропическите растения.

И макар всички сортове банани по света да се отглеждат за вътрешна консумация, тези, които се доставят до места като САЩ и Европейския съюз, са предимно Кавендиш. Може да изглежда странно, че световният бананов пазар обвързва благосъстоянието си с един единствен сорт, но масовото производство само на един вид е начин да се поддържат ниски разходите, което пък помага бананите да са толкова широко достъпни.

Бананите също така са трудни за развъждане и намирането на разновидности, подходящи за глобална търговия не е лесно. Освен че са с висока производителност, фабриките за Кавендиш произвеждат банани, които могат да издържат при пътуване от топъл климат до просторни супермаркети, без да узреят твърде бързо.

Все пак историята е показала рисковете да се разчита на един единствен сорт банани. Не толкова отдавна световният пазар се владееше от друг вид банани - Гро Мишел, известни и като Големия Майк. Експерти казват, че те дори били по-лесни за превозване от Кавендиш, а и по-сладки (макар други да твърдят, че вкусът им бил подобен). Така или иначе до края на 50-те години на миналия век сортът Гро Мишел бе опустошен от по-ранна поява на болестта, която сега обхваща Кавендиш.

Този път няма очевиден вариант на готов вид банани, които да поемат щафетата.

В азиатските страни, ударени от болестта "Тропическа надпревара 4" (Tropical Race 4), стратегиите за справяне включват засаждане на по-малко податливи разновидности Кавендиш или преместване към незасегнати обработваеми земи, посочва Пльоц. Тези разновидности обаче не са толкова продуктивни и все още са уязвими за плесента, която може да оцелее в почвата десетилетия наред. Производителите в крайна сметка ще избягат и от незаразените площи.

В Колумбия специалните мерки, които се взимат срещу разпространение на болестта, включват санитарен контрол на входа на плантациите и спиране на трафика на камионите между банановите ферми и пристанищата, за да се извърши дезинфекция от държавни служители с предпазни облекла и гумени ботуши.

Плесента се пренася чрез малки части почва и може да залепне за гумите на камионите, фермерското оборудване и обувките на работниците. А в Колумбия фермерите се страхуват, че крадците, промъкващи се в плантациите, могат случайно да разпространят болестта. Някои колумбийски ферми се охраняват слабо и са отделени от междущатските пътища с малки огради. Ситуацията накара полицията и военните да засилят присъствието си около банановите плантации, откакто бе засечена болестта.

"Опитваме се да накараме хората да разберат, че кражбите на банани в днешни дни могат да имат по-големи последици", казва Франсиско Зунига, председател на колумбийската асоциация на производителите на банани Asbama.

Досега плесента е установена в шест ферми в Колумбия. Всичките се намират в Ла Гуахира, департамент близо до границата с Венецуела. Властите твърдят, че засегнатата площ е все още малка - 490 акра (200 хектара), и не ощетява износа на страната.

Има обаче опасения, че нахлуването на болестта ще промени завинаги колумбийската бананова индустрия, принуждавайки фермите и правителството да харчат повече за санитарни мерки.

В Ла Гуахира властите изкорениха растенията с плесен и покриха почвата с черни найлони, вдигащи температурата до равнища, които биха могли да спрат разпространението на болестта. Здравите растения в радиус от 60 фута (20 метра) от засегнатите зони също се изтребват с химикали като превантивна мярка.

"Ще продължим да работим за спиране на разпространението на болестта към останалата част от Колумбия", заяви при посещение в Ла Гуахира министърът на селското стопанство и развитието на селските райони Аурелио Ирагори Валенсия. "Само че в крайна сметка трябва да преминем към други сортове банани, които ще устоят на болестта", уточни той.

Ботаникът Герт Кема, изследващ бананите, също коментира, че секторът трябва да се диверсифицира. По думите му след като има много видове домати и чушки, при бананите не би следвало да е по-различно.

"Заедно приехме, че имаме само един вид банани", припомня Кема.

Банановото разнообразие обаче означава по-високи разходи, а не се знае дали хората ще бъдат склонни да плащат повече за плода.

Друго предизвикателство е, че плесента е смъртоносна за голямо количество банани. Това е проблем и за местата, където бананите с повече скорбяла, използвани за готвене, са основен продукт. Това са някои страни в Африка и Латинска Америка.

Дори и при наличието на болестта в Колумбия според банановите компании няма място за паника. Без значение дали решението е нов сорт или генетично-модифицирани банани, новият вариант вероятно ще наподобява много по вид и вкус Кавендиш.

Засега правителствени и браншови представители твърдят, че взимат мерки за сигурност, за да овладеят плесента навсякъде, където се появи.

"Можем значително да забавим разпространението и още десетилетия да имаме Кавендиш", отбелязва Каоиме Бъкли, говорителка на Fyffes, един от водещите износители на банани с централа в Ирландия.

1

Избори

Спорт

Коментари

  1. 2019.08.29 | 03:19

    My Banana is Delicios

  1. 1

Напиши коментар

Водещи новини

Още новини

Вашите лични данни

Ние събираме и обработваме Вашите лични данни.

За осигуряване на правата ви по GDPR, молим за Вашето съгласие.

Ще използваме данните за осигуряване на по-доброто Ви преживяване на нашите сайтове.

Ако натиснете бутона Приемам всички, ще дадете съгласието си на нас и на всички трети страни, описани детайлно в Политиката за поверителност и Политиката за бисквитките.

Защо е необходимо моето съгласие?

НАСТРОЙКИ ЗА ПОВЕРИТЕЛНОСТ

  • Нормално функциониране на сайтовете
    Не е зададено

    Тези данни са стриктно необходими за нормалната работа на сайтовете и мобилните ни апликации. Чрез тях можем да удостоверим самоличността Ви като логнат потребители, да Ви покажем по-добре съдържанието, да заредим сайта по-бързо, да защитаваме сайтовете и Вас от посегателства.

    Такива данни например са данните от сесията Ви – информация дали сте логнат, кеширано съдържание и други.

    Тук попадат и данните, свързани с идентифицирането Ви във връзка с регистрация за използване на наша услуга.

  • За изпълнение на нашите услуги
    Не е зададено

    Някои от услугите ни, като електронната търговия, изискват да споделите с нас лични данни. Използваме ги за да можем да изпълним договора си с Вас, за продажба и доставка на предлаганите от нас стоки.

    Други предлагани от нас услуги са възможностите да добавяте новина, коментари, снимки или видеа. Използваме личните Ви данни, която ни дава възможност да Ви идентифицираме и при необходимост – да модерираме добавеното от Вас съдържание.

  • За измерване
    Не е зададено

    Събираме информация за Вашето използване на съдържанието и я комбинираме с предишно събрана, за да измерим, разберем и отчетем Вашето използване на услугите ни.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на реклами
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно налична, за да подберем и Ви доставим релевантна реклама и за да можем да измерим доставката и ефективността й. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите предишни интереси към подбрани реклами, обработка на данни за поведението Ви, когато рекламата Ви е била показана, колко често Ви се показват дадени реклами, къде и кога са Ви били показани, дали сте предприели действие свързано с рекламата, включително клик на рекламата и направена покупка.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на съдържание
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно събрана, за да подберем и Ви доставим релевантно съдържание и да измерим доставката и ефективността му. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите интереси към съдържанието, обработка на данни за показаното Ви съдържание, колко често или за колко време е било показано, дали сте предприели действие, свързано със съдържанието, включително клик на съдържанието.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За персонализация и профилиране
    Не е зададено

    Събираме и обработваме информация за използването на услугите ни за последващо сервиране на персонализирана реклама и/или съдържание в друг контекст, напр. други сайтове и мобилни апликации, след време.

    Типично, съдържанието и поведението Ви на сайта/мобилната апликации се използва за създаване на заключения за Вашите интереси, чрез които се управлява бъдещият избор на сервирани реклами и/или съдържание.

  • По възложение и за проекти на трети страни
    Не е зададено

    При конкретни проекти по възложение на трети страни събираме Ваши лични данни, които им споделяме за осъществяване целите на проектите им. Детайлна информация за целите може да намерите в Общите условия на всеки конкретен проект, който ще Ви бъдат предоставени за получаване на Вашето съгласие.

    Понякога използваме личните ви данни, за да Ви информираме за игри и промоционални оферти на Спортал и/или на трети страни – Партньори на Спортал.

    За изпълнение на тази цел, събираме Ваши лични данни, за да Ви информираме за наши или на трети страни, наши партньори, инициативи, промоции, игри, оферти и други.

    За всички описани по-горе цели можем да използваме инструменти на трети страни.

  • За Директен маркетинг
    Не е зададено

    За да Ви изпращаме винаги актуална и полезна информация за нашите инициативи, събираме данни като адрес на електронна поща или друг начин за контакт с Вас – Viber, Skype, Messenger профил или такъв в друга комуникационна платформа.