КЗП: Преди да дадете достъп до потребителския си профил в социалните мрежи, проверете с какво се съгласявате

КЗП: Преди да дадете достъп до потребителския си профил в социалните мрежи, проверете с какво се съгласявате Pixabay
0

Преди да позволим достъп до информацията за потребителския ни профил в социалните мрежи, трябва да знаем с какво точно се съгласяваме. Дори след въведеното в закона изискване за изрично разрешение от страна на потребителя за съхраняване и обработване на личните му данни, рискове все пак има, най-вече за т.нар. уязвими групи. Затова за децата до 18 години е задължително не само тяхното потвърждение, но и това на упражняващите родителските права лица. Този коментар направи Константин Райков, член на Комисията за защита на потребителите (КЗП), по телевизия „Европа“ по повод актуалния въпрос за опасностите при допускането на онлайн платформи до данните за потребителското ни поведение, съобщиха от пресцентъра на КЗП.

 Особено след като стана ясно, че най-голямата социална мрежа плаща по 20 долара на месец на младежи на възраст от 13 до 35 години срещу инсталирането на специално приложение за достъп до цялата активност на телекомуникационните им устройства. 

По думите на Райков потребителите в тази възрастова група ползват социалните мрежи преди всичко за комуникация, да научават новините по алтернативни канали и да удовлетворяват своите интереси.

„Те обаче не осъзнават, че – давайки личните си данни, трафик, снимки, интереси, нагласи и т.н., предоставят в ръцете на икономическите оператори в социалната мрежа богат набор от инструменти, чрез който те могат да бъдат атакувани от рекламодателите, ако става въпрос за покупки. В един момент ефектът от позволението за събиране на информация, включително за това какъв вид стоки харесват, от какъв ценови порядък и т.н., ще се върне лавинообразно към тях и те няма да могат да вземат адекватни решения“, обясни Райков. 

На въпрос на водещия Николай Лефеджиев можем ли да поискаме изтриване на събраната за нас информация, ако се откажем да бъдем потребители в дадена социална мрежа, Райков потвърди наличието на такова право. „Добре е да изпратите уведомление до администратора, че се отказвате от договора и че искате да бъдете „забравени“. В случай че изпитвате съмнение дали това се е случило, или не – има органи, които могат да Ви съдействат да проверите“, обясни той. 

В студиото на предаването „Темите“ Константин Райков предупреди, че е възможно социалните мрежи да рекламират сайтове от друг регион, където правовият ред за защита на потребителите да е съвсем различен. „Потребителите в Европейския съюз са защитени в най-висока степен, но в другите държави икономическите оператори не са длъжни да изпълняват същите задължения и съответно – няма такъв контрол от страна на институциите“, отбеляза той. 

Понякога с цел чиста измама се регистрират сайтове с разширения от типа на .eu и .uk, за да се създаде заблудата, че са европейски, а всъщност са базирани в Близкия или Далечния Изток, или в Южна Америка. Предлага се стока на много ниска цена, събират се парите от плащане с карти и нищо не се доставя. Престои обаче онлайн търговията да бъде урегулирана не само на регионално ниво в ЕС, но и по-обширно. Например, Световната търговска организация и Европейският съюз преговарят за създаването на общ регламент, въз основа на европейското законодателство.

„Може да ни радва това, че по-развитите в областта на онлайн търговията страни ще възприемат правилата в ЕС. Към момента се говори за 47 от по-големите страни. Щом бъдат обхванати повечето производители, ще се надяваме, че онлайн търговията ще бъде по-добре регулирана“, коментира Райков. 

Константин Райков потвърди, че и в българската Комисия за защита на потребителите има жалби по повод проблеми с покупки от маркетплейсове в социални мрежи. „Хората не трябва да забравят, че социалните мрежи не са отделен онлайн магазин. Ако те препращат към даден магазин, тогава – добре. Но там има продажби и от физически лица. Затова трябва много да се внимава при покупки през тези платформи“, заключи Райков. 

0

Избори

Спорт

Коментари

Напиши коментар

Водещи новини

Още новини

Вашите лични данни

Ние събираме и обработваме Вашите лични данни.

За осигуряване на правата ви по GDPR, молим за Вашето съгласие.

Ще използваме данните за осигуряване на по-доброто Ви преживяване на нашите сайтове.

Ако натиснете бутона Приемам всички, ще дадете съгласието си на нас и на всички трети страни, описани детайлно в Политиката за поверителност и Политиката за бисквитките.

Защо е необходимо моето съгласие?

НАСТРОЙКИ ЗА ПОВЕРИТЕЛНОСТ

  • Нормално функциониране на сайтовете
    Не е зададено

    Тези данни са стриктно необходими за нормалната работа на сайтовете и мобилните ни апликации. Чрез тях можем да удостоверим самоличността Ви като логнат потребители, да Ви покажем по-добре съдържанието, да заредим сайта по-бързо, да защитаваме сайтовете и Вас от посегателства.

    Такива данни например са данните от сесията Ви – информация дали сте логнат, кеширано съдържание и други.

    Тук попадат и данните, свързани с идентифицирането Ви във връзка с регистрация за използване на наша услуга.

  • За изпълнение на нашите услуги
    Не е зададено

    Някои от услугите ни, като електронната търговия, изискват да споделите с нас лични данни. Използваме ги за да можем да изпълним договора си с Вас, за продажба и доставка на предлаганите от нас стоки.

    Други предлагани от нас услуги са възможностите да добавяте новина, коментари, снимки или видеа. Използваме личните Ви данни, която ни дава възможност да Ви идентифицираме и при необходимост – да модерираме добавеното от Вас съдържание.

  • За измерване
    Не е зададено

    Събираме информация за Вашето използване на съдържанието и я комбинираме с предишно събрана, за да измерим, разберем и отчетем Вашето използване на услугите ни.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на реклами
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно налична, за да подберем и Ви доставим релевантна реклама и за да можем да измерим доставката и ефективността й. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите предишни интереси към подбрани реклами, обработка на данни за поведението Ви, когато рекламата Ви е била показана, колко често Ви се показват дадени реклами, къде и кога са Ви били показани, дали сте предприели действие свързано с рекламата, включително клик на рекламата и направена покупка.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на съдържание
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно събрана, за да подберем и Ви доставим релевантно съдържание и да измерим доставката и ефективността му. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите интереси към съдържанието, обработка на данни за показаното Ви съдържание, колко често или за колко време е било показано, дали сте предприели действие, свързано със съдържанието, включително клик на съдържанието.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За персонализация и профилиране
    Не е зададено

    Събираме и обработваме информация за използването на услугите ни за последващо сервиране на персонализирана реклама и/или съдържание в друг контекст, напр. други сайтове и мобилни апликации, след време.

    Типично, съдържанието и поведението Ви на сайта/мобилната апликации се използва за създаване на заключения за Вашите интереси, чрез които се управлява бъдещият избор на сервирани реклами и/или съдържание.

  • По възложение и за проекти на трети страни
    Не е зададено

    При конкретни проекти по възложение на трети страни събираме Ваши лични данни, които им споделяме за осъществяване целите на проектите им. Детайлна информация за целите може да намерите в Общите условия на всеки конкретен проект, който ще Ви бъдат предоставени за получаване на Вашето съгласие.

    Понякога използваме личните ви данни, за да Ви информираме за игри и промоционални оферти на Спортал и/или на трети страни – Партньори на Спортал.

    За изпълнение на тази цел, събираме Ваши лични данни, за да Ви информираме за наши или на трети страни, наши партньори, инициативи, промоции, игри, оферти и други.

    За всички описани по-горе цели можем да използваме инструменти на трети страни.

  • За Директен маркетинг
    Не е зададено

    За да Ви изпращаме винаги актуална и полезна информация за нашите инициативи, събираме данни като адрес на електронна поща или друг начин за контакт с Вас – Viber, Skype, Messenger профил или такъв в друга комуникационна платформа.